I memang minat memasak

Saturday, April 27, 2013

Cili Jeruk

Assalammualaikum

Puan Lia kembali hari ini dengan resepi baru...Ada cerita di sebalik makanan ini. Tentu kawan2 pernah makan cili jerukkan?




Suami saya kalau beli mee rebus kat Bukit Baru sana, selalu terlupa nak amik cili jeruk sekali. Makan mee rebus atau mee basah mesti nak disulamkan dengan cili jeruk. Kalau tak ada cili jeruk memang kurang rasanya. Saya selalu terfikir macam mana nak  buat cili jeruk. Kebetulan saya ada terbaca tentang chef Yang Jamil mengajar cara2 nak buat cili jeruk...apa lagi saya pun buatlah. Tadaaaaa.......




Begini....bahan2nya

1/2 kilo cili hijau yang segar
cuka masak satu botol
garam
gula ikut suka anda

Caranya:

Basuh dan potong bulat2.
Buang biji dia kalau boleh.
Keringkan cili2 tu atas tisu atau surat khabar dalam sejam atau 2 jam. Tujuannya untuk keringkan cili tu supaya tak berlapuk nanti dan tahan lama.
Lepas tu letak dalam botol kaca atau plastik pun boleh.
Tuang cuka masak tadi ke dalam botol sehingga menutupi cili hijau tu.
Letak gula dan garam ikut suka. Selalunya untuk 1/2 kilo cili saya letak 2 sudu besar gula.
Dalam 2 jam ianya sudah boleh dimakan.

Cubalah . Sedap dan tahan lama jika diletak atas meja saja. Tahan sampai 2 minggu. lepas tu letaklah dalam peti ais. Nak makan pun kena pakai sudu yang berasingan dengan sudu makan kita. kalau campurkan nanti tak tahan lama cili jeruk tu.

Siap....Saya suka sangat makan cili jeruk ni. Kadang2 bila tekak rasa tak sedap tu, saya selalu makan dengan nasi putih aje tanpa lauk. memang bertambah2 saya makan....

Okaylah.Kita jumpa lagi di lain episod. Banyak kerja lagi nak buat ni. Nak kena lengkapkan borang customer saya, banyak yang tak lengkapkan lagi ni...minggu depan nak kena submit
 Byeeeeee..love u allllllllllllll.






No comments:

Post a Comment